Uutisia


Hyvät yhteistyökumppanit. Älkää odottako Joulukorttia tai pientä pakettia,
sillä Sompsa Oy osti jo kolmanne lehmän perinteisten
joulutervehdysten sijasta katso..
Lehmä on ostettu sekä 2005, 2007 ja 2008

 


Auton renkaita on kolmenlaisia:

kesärenkaita, nastallisia talvirenkaita ja kitkarenkaita eli nastattomia talvirenkaita. Renkaiden käyttöön voi valita ainakin neljä erilaista stretegiaa.
Talvirenkaita on käytettävä lain mukaan joulukuun alusta helmikuun loppuun. Niitä saa käyttää vuoden ympäri.
Nastallisten talvirenkaiden käyttö on sallittua marraskuun alusta pääsiäistä seuraavaan maanantaihin.
Nastarenkaita saa käyttää muulloinkin, mikäli sää sitä edellyttää.
Pienissä perävaunuissa ei tarvita talvirenkaita. Talvirenkaita on käytettävä kokonaismassaltaan yli 750 kilogaramman perävaunussa, Renkaiden on oltava nastalliset, jos vetoautossakin on nastarenkaat.
Kulutuspinnan pääurien syvyyden tulee olla kesärenkailla vähintään 1,6 mm ja talvirenkailla 3,0 mm. Pääurilla tarkoitetaan leveitä uria renkaan kulutuspinnan keskialueella noin kolmen neljänneksen leveydellä kulutuspinnasta. (24.10.2005)

Mopon kyytiin saa ottaa matkustajan

Tähän mennessä mopon kyytiin on saanut ottaa enintään 10-vuotiaan lapsen. Lokakuun 15. päivä asetukseen tulee muutos ja EU-normit täyttävällä mopolla saa kuljettaa matkustajaa. Mopoilukäyttöön hyväksytty kypärä on oltava kuljettajan lisäksi myös matkustajalla. Jos matkustaja on alle 15-vuotias, kuljettaja on vastuussa siitä että matkustaja käyttää kypärää.
Mopon rekisteröintitodistuksesta pitää olla merkintä sallitusta matkustajamäärästä. Tavallisilla mopoilla ja moposkoottereilla, jotka on rekisteröity 17.6.2003 tai sen jälkeen on EU-tyyppihyväksyntä matkustajan kuljettamiseen. Vanhemmat mopot pitää muutoskatsastaa ennen kuin matkustajan saa ottaa kyytiin.
Vaikka mopon rekisteriotteessa ei ole mainintaa matkustajasta, saa sillä kuljettaa enintään kymmenvuotiasta lasta, kun käytössä on sopiva lastenistuin, jalkasuojukset ja kypärä (13.10.2005)

Kuorma-autokortin ikäraja nousemassa

Sanomalehti Keskisuomalaisessa olleen tiedon mukaan Kuorma-auton ajokortin ikärajaa ollaan nostamassa 21 yhteen vuoteen. Lisäksi ammatilliseen ajoon vaadittaisiin nykyisen C-kortin haltijalta lisäkoulutusta.
Kaiken takana on EU:n ajokorttidirektiivi, jota kaikkien EU-maiden tulee noudattaa. Mahdollinen lakimuutos tulisi voimaan joskus vuosikymmenen loppupuolella. (5.10.2005)

Ajokorttikoulu ohjelmasta Brittiversio

Sompsa Oy on laajentanut toimintaansa Iso-Britanniaan ja julkaissut Ajokorttikoulu -ohjelmasta uuden versio Britannian markkinoille. "The Theory Driving School" -ohjelma on samantapainen, kuin Suomessakin, mutta kuvamateriaali poikkeaa suomalaisesta versiosta erityisesti sen vuoksi, että Englannissa on vasemmanpuoleinen liikenne.
Iso-Britanniaan autolla lähtevän kannattaa tutustua sikäläiseen liikenneympäristöön lataamalla The Theory Driving School -ohjelma Truedriver ltd:n Internetsivuilta. Truedriver Ltd on Sompsa Oy:n sisaryritys Iso-Britanniassa.
Britannian liikennesäännöt poikkeavat monella tavalla suomalaisista liikennesäännöistä. Näkyvin ero on luonnollisesti vasemmanpuoleinen liikenne, mutta muitakin merkittäviä eroja löytyy. Britanniassa on kaikkiin risteyksiin merkitty selkeästi väistämisvelvollisuudet. Jos merkintä puuttuu, niin kenelläkään ei ole etuajo-oikeutta risteyksessä. Siis suomalainen sääntöä "oikealta tulevaa on väistettävä" vastaava sääntöä "vasemmalta tulevaa on väistettävä" ei ole Britanniasta.
Liikennesääntöjen lisäksi myös ajo-opetus poikkeaa suomalaisesta menettelystä. Englannissa opetuksen antamista ei säädellä samalla tavalla kuin Suomessa. Ajo-opetusta saa antaa kenelle tahansa jokainen, jolla on ollut ajokortti vähintään kolme vuotta. Opetusajoneuvossa on oltava ainoastaan punainen L-kirjain "learning" -ajon merkkinä. Autossa ei tarvita ylimääräistä jarrupoljinta eikä peiliä.
Myöskään teoria tai ajo-opetuksen määrää ei ole laissa säädetty. Viranomaisten kaikki vaatimukset täyttää kun suorittaa ensin teoriakokeen ja sitten ajokokeen. Toisaalta ajokoe on sangen vaikea. Ensimmäisellä yrityksellä sen läpäisee vain 20 prosenttia kokelaista (1.10.2005)

.