------ vihje ------------

Alla olevasat linkistä pääsee Berliiniläisen autokauppaan sivuille. Kauppias on erikoistunut vanhahkojen vähän ajettujen mersujen myyntiin.

Autokauppias on siitä erikoinen, että tapaaminen autojen katsomiseksi on sovittava etukäteen. Liike ei ole normaalisti auki, sillä yrityksen ainoa työntekijä, kauppias itse on hoitelemassa asioita milloin missäkin. Sompsa Oy suosittelee kauppiasta. Mies myy sitä mitä lupaa (26.5.2008).

Mersukauppa

------ posti ------------

Auto haettu, kiitokset hyvästä oppaasta. Yksi asia jäi kaivelemaan, joka mielestäni kannattaa lisätä hakuohjeisiin:
Ainakaan Sampon pankkikonttoreista ei saa 4000 euroa suurempaa summaa käteistä ilman etukäteistilausta! Oma hakureissuni meinasi tyssätä alkuunsa, kun yritin aamulla ennen lennon lähtöä saada rahoja mukaan Helsinki-Vantaan pankkikonttorista. Onneksi autokauppias oli ajatuksiltaan 2000-luvulla, ja hyväksyi maksun nettipankin kautta (26.5.2008).

------ Kysymysten perusteella tehty selvennys ------------

Asiaa arvonlisäverosta.

Tavallisessa käytettyjen autojen kaupassa ALV ei tarvitse ottaa millään tavalla huomioon autoa ostettaessa eikä Suomeen tuotaessa. Auton hinta sisältää saksalaisen arvonlisäveron, vaikka sitä ei olisi erikseen mainittu kuitissa.
--------

Joissakin myynti-ilmoituksissa auton hinta ilmoitetaan ilman ALV:a. Nämä ilmoitukset kosiskelevat esimerkiksi venäläisiä ostajia, jotka vievät auton EU:n ulkopuolelle. Silloin ALV:a ei tarvitse maksaa.

Kun auto siirrettään EU:n sisällä maasta toiseen, on ALV aina maksettava joko lähtömaahan tai tulomaahan. Käytetyissä autoissa ALV maksetaan lähtömaahan ja uusissa autoissa ALV maksetaan siihen maahan, jossa auto otetaan käyttöön. Eli siis jos ostat käytetyn auton Saksasta, sinun on maksettava ALV Saksaan. Jos taas ostat uuden auton Saksasta ja tuot sen Suomeen, ALV on maksettava Suomeen. Verottaja pitää autoa uutena, jos sillä on ajettu alle 6000 kilometriä tai ensirekisteröinnistä on alle puoli vuotta (26.5.2008)

Saksassa ALV on 19% ja Suomessa 22%.

 

------ posti ------------

Kyselin Tampereella kahdesta paikasta rekisteröintikustannuksia ja vaatimustenmukaisuustodistuksen tarpeellisuutta. Tampereen Ajoneuvokatsastus Oy:stä kerrottiin hinnaksi 140 euroa ja vaatimustenmukaisuustodistus tarvittiin heidän mukaansa kuulemma aina ulkomailta tuotuun autoon. Heiltä sen olisi saanut hintaan 150 euroa (kevyttä rahastusta). Suomen Autokatsastus Oy:n Rantaperkiön asemalla katsastuksen hinta oli 106 euroa ja vaatimustenmukaisuustodistusta ei tarvittu, jos saksalaisesta rekisteriotteesta löytyy EU-tyyppihyväksyntä. Löytyi ainakin minulla rekisteriotteen oikeasta reunasta. Parilla puhelinsoitolla syntyi siis 184 euroa hintaeroa auton katsastuskustannuksissa, vertailu siis kannattaa.

------ posti ------------

Toin vappuna yhden "konkarin" kanssa v70 volvon saksasta ja pakko kertoa
joitain korjauksia tohon sun "auto saksasta infoon"

vaatimustenmukaisuustodistusta ei tarvita 1996 ja sen jälkeen
rekisteröidyissä volvoissa , tiedot ilmenee valmistenumerosta.kaikissa
muissa autoissa se pitää olla
kannattaa tinkiä ja varata auto (+vara autot) sähköpostilla valmiiksi
itse ajoin autoliikkeen koekilvillä rostockin satamaan ja myyjä otti
meidän autoista ne pois sielä ja lähti nykii
auton tuontirekisteröinti vaasassa maksaa 90€
lennot RYANAIRILLA tampere-tukholma-lyypekki 68€ yht!!! +saksassa bussi
1,5€ + juna 130km 10,5€
kartat tietysti ajettiin suomessa koneella valmiiksi
gasthouse saksassa 1 yö + aamupala 1hlö 18€
autoliike pisti tankin täyteen
siljalla kappelsjär- turku 127€ 2autoo ja 2hlö
pääsin jonkin verran halvemmalla

on ihan hyvä että voi vähä vertailla näitä juttuja, aivan hyvät sivut sulla muute

------ posti --------

Olen tuonut ( puolivahingossa, työmatkoja varsinaisesti molemmat ) kaksi -98 mallista autoa, jotka eivät olleet Volvoja, eikä kumpaankaan ole tarvittu yo todistusta. Rekisterikirjasta löytyneet tiedot versiosta ja variantista ovat kuulemma riittäneet. Toisella kerralla katsastusmies totesi, että valitettavasti todistus tarvitaan (onneksi saa heidän kauttaan nopeasti...), mutta toisella asemalla todettiin, että tietoja löytyy ilmankin ihan riittävästi.

------ posti --------

Kiitos hyvistä nettisivuista. Niistä oli paljon apua. Kävin kesällä hakemassa Berliinistä Volvo V40 T4.

Ilmoittelit sivuillasi että autonhankintaan kannattaa varata aikaa vähintään kaksi päivää ja mielellään vielä matkat päälle. No näköjään poikkeuksiakin on. Olin varannut matkaani neljä päivää, eli ajaen takaisin. Olin aamulla noin kello 9.00 Berliinissä ja illalla kello 15.00 oli auto ja paperihommat hoidossa, joten olisin voinut lähteä ajamaan kotiin.

Autoja olin katsellut jo valmiiksi netistä. Ensimmäinen autoliike löytyi kohtuullisen helposti, mutta auto ei oikein miellyttänyt. Toisen liikkeen etsimiseen meni aikaa runsaanlaisesti, josta auto kuitenkin löytyi. Kauppias oli erittäin ystävällinen ja hoiti rekisteröintiasiat kanssani ja tarjosi vielä lounaan kauppojen jälkeen.

Eräs jobbari sanoi että kannattaa olla varuillaan kauppiaiden kanssa noissa rekisteröintiasioissa. Jotkin kauppiaat ottavat aika suuren summan rahaa rekisteröinnistä.

Saksaa en osaa yhtään, joten kommunikaatio oli englanniksi ja arabiaksi (kauppias oli syntyperäinen Iranilainen).

Että tämmöinen reissu. Kokonaisuudessaan hyvin onnistunut. Veropäätöstä en ole vielä saanut. Toivottavasti siinä ei tule yllätyksiä.

 

Takaisin